03 april 2006

de toetsen


Dit weekend ben ik vooral druk geweest met het schoonmaken van de toetsen. Die waren allemaal erg verroest, dus het werd tijd ze eens goed te schuren (aangezien een Coca Cola bad dus niet bleek te werken). Eerst probeerde ik het toets voor toets; dus eruit halen en er weer in stoppen, maar dan kom je nooit onder het het gedeelte waar de toetsen zitten, dus besloot ik ze er tóch allemaal maar uit te halen, in één keer. Zoals altijd was het eruit halen geen probleem; het terugzetten van de toetsen was natuurlijk veel moeilijker, omdat ze allemaal erg dicht op elkaar zitten en allemaal een eigen veertje hebben (dat natuurlijk constant wegspringt).
Even twee foto´s om het effect van het schuren nog maar eens weer te geven (heel rustgevend werk): de vóór-foto staat linksbovenin en de ná-het-schuren-foto staat hier rechts.
Na alle toetsen eruit gewipt te hebben kon ik gemakkelijk bij het karkas komen om dat goed schoon te maken met tandenborstel, Cif en alcohol. Ik heb niet alles losgeschroeft, vooral omdat de schroefjes vaak helemaal vastzaten en bovendien was ik bang dat ik soms niet meer zou weten welk veertje om welk ringetje zat en zo. Dat zijn vaak onderdeeltjes die te klein zijn om te fotograferen, dus dan heb je ook geen foto-bewijs als hulp als je het weer terug wilt plaatsen. Hier zie je het karkas vóór de schoonmaak. Ik had ook wat fotos van ná de schoonmaak, maar die zijn niet erg gelukt. Dezelfde zondag heb ik de toetsen er met hulp van Manu er weer ingedrukt. Dat ging wel goed eigenlijk, na één mislukte poging. Ik heb daarna voor de vorm de kop er ook weer even opgeschroeft om te kijken of alles nog werkte en ja: alles werkt nog (foto rechtsonder). Straks gaat hij er wel weer af natuurlijk om hem goed schoon te kunnen maken.

Ook nog even een foto van de onderkant om goed te kunnen zien dat hij nog wel degelijk kan blinken (linksonder). Van de week begin ik, zoals gezegd, met het schoonmaken en misschien gedeeltelijk uit elkaar halen van de kop; het gedeelte waar de letter-draai-schijf zit; het moeilijkste gedeelte van de Blick...

1 opmerking:

Anoniem zei

lief lief!erg lief!!!!manu